Happy BirthdAle

Hmm inte riktigt än, men i dag provade jag mitt födelsedagsöl. En brittisk ESB med tydlig beska, maltig och en härligt röd färg. I ölet finns det de klassiska brittiska humlesorterna och London III jäst. Ölet jäste inte ut så mycket som jag hoppades, men trots att det hamnade lite på den söta sidan (FG precis på gränsvärdet för ESB) så blev jag riktigt nöjd denna gång. Det är sällan jag lyckas få det jag verkligen tänkte på när jag skapade receptet. Fullers anden finns där, honung/marmelad tonerna lika så, blommig humle och en bra beska. Allt man vill ha från en riktig bitter, och alkoholen hamnade strax under 5%, vilket ger den en bra hinkabillitet.

Oooo om två veckor är det dags!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0