Marsdilemma

Som tidigare sagt är mars den stora bryggmånaden då man ska lyckas med allt, om man får tro på de bryggerihistoriska skrifter som jag frekvent läser. Just nu håller jag på med en lager (Märtzen) och en saison. För lagern är det perfekt temperatur i källaren, 12 grader. Om man ska brygga en saison som ska drickas i sommar är tiden inne nu, men den mår bäst av att jäsa i 27 graders värme. Inte undra på att saison inte är en så frekvent förekommande dryck i de svenska historieböckerna. För att ge saisonjästen en liten uns av vad den förtjänar jäser jag min öl på spisen. Någon gång om dagen blir den riktigt varm, och sen tar det lite tid för ölet att svalna. Kanske inte optimalt, men ändå ett försök... Tänk att klimatet kan skilja så mellan Tyskland och Belgien, lite mer växhuseffekt och vi kommer bara kunna dricka saison.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0