Porter i källaren

I går kom det en våg med posten. Hade beställt den från en teknikfirma i Göteborg. Det har tidigare varit ett problem att väga upp humlen när man bryggar 5 l. batcher, eftersom det handlar om små kvantiteter. Men nu ska det bli annat av. Självklart var jag tvungen att göra en brygd i dag för att pröva vågens egenskaper. På bryggschemat för dagen stod det porter. Har inte bryggt denna typ av öl förut samt att jag har inte använt mig av Special B heller. Läste att den malten skulle ge russinliknande toner till ölet. 

Skymnings Porter
12-B Robust Porter

Size: 5,5 L
Efficiency: 61,55%
Attenuation: 75,0%
Original Gravity: 1,050 (1,048 - 1,065)
Terminal Gravity: 1,013 (1,012 - 1,016)
Color: 64,93 (43,34 - 68,95)
Alcohol: 4,91% (4,8% - 6,5%)
Bitterness: 42,4 (25,0 - 50,0)

Ingredients:
1000 g Pale Ale Malt
150,0 g Chocolate Malt
150,0 g Amber
150 g Mörk karamellmalt
100 g Special B - Caramel malt
10 g East Kent Goldings (6,8%) - added during boil, boiled 60 min
6,0 g Brambling Cross (4,7%) - added during boil, boiled 20,0 min
1,0 ea Gammal London Ale Jäst, som antagligen muterat sig till något helt annat vid detta laget.

Jag vet inte vad som har hänt med utbytet under mäskningen, för under de senaste bryggningarna har det varit helt galet jämfört med de kalkyler jag gjort. Tror dock att dagens dåliga utbyte beror på att jag hade för hög temperatur vid inmäskningen. Försökte mig även på dekontioner, men det vill sig inte riktigt. Temperaturen stiger inte i mäskkärlet som jag vill. Ska nog hålla mig till en försockringsrast framöver tills jag hittar en bra lösning på problemet. Som tur var får jag trösta mig med att vågen var bra.

Värmeböljan ute har även smittat av sig på mitt källarföråd. Temperaturen har nu stigit till 16 grader, vilket gör att det går att jäsa en ale där. Portern åkte genast ner i källarhålan så fort jäsningen satt igång. Hoppas på att få en mindre estrig karaktär genom att jäsa kallt.

Fick även lite tid över till att tappa upp några drycker på flaska. Först ut var ciderprojektet. Denna cider hade jäst ut helt och var därför mycket torr och 6% stark. Hoppas att den blir lite intressantare efter primning och lagring i någon månad. Den andra drycken som hamnade på flaska var SommarsnIPAn. Det fick även ett nytt namn, för det skulle vara en skymf att kalla detta öl för IPA. Det är aldeles för svagt och inte tillräkligt torrhumlat för att få den rätta karaktären. Men det blev en mycket god bitter i stället, därför fick den namnet Gårdsjö ESB (hoppas inte Fuller får reda på det och stämmer mig också, som de gjorde med Sigtuna brygghus). Skafferiet börjar åter igen fyllas på med flaskor, så nu är jag redo för en lång och varm sommar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0