Humle och dumle

Efter en härlig helg på torpet kan jag återvända med nya friska bryggartag. Det visade sig att Mr Fuggle hade övervintrat i jorden, trots istiden. Denna gröna hjälte fick ett nytt sällskap i år ifrom av en Wye Target, så till hösten hoppas jag på att kunna skörda eget humle för att brygga med. Med Target och Fuggle ser det ut som att det kommer bli en brittisk höst...

Helgen bjöd inte enbart på arbete i trädgården, utan det blev även tid till att dricka några goda öl. Det var länge sedan jag drack min egen DubbelsnIPA, men den står sig fortfarande med sin fyllighet och beska, en riktig favorit. Måste klappa mig på axeln och säga att det faktiskt är det godaste ölet jag har bryggt hittills. Premiär blev det för Stout Of Heaven, en riktigt mörk och rostad stout, passade aldeles utmärkt till en chokladbit. Ölet var ganska alkoholsvagt, någon stans runt 4%, det hade kankse gjort sig aningen bättre med lite högre alkoholstyrka för att balansea upp beskan och rostningen. Det kommer het klart bli en uppföljare på detta öl, men med mycket små ändringar. Kombinationen med Magnum- och mycket Bramling Cross-humle var en trevlig upplevelse.

Det blev även några köpeöl som rann ner för strupen. Dugges Lager var som förväntat god, många har skrivit upp detta öl till skyarna, men själv tycker jag att det var ett gott öl och inte mer än så. Grebbestads majbock smakde skaldjur och salt som alla Grebbestads öl gör. En ganska angenäm karaktärista, men mer än så var det inte. Tycker fortfarande att deras vanliga lager är det öl de gör bäst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0