Ölmässan

Jag besökte ölmässan för första gången i helgen. Har försökt att ta mig dit varje år, men det har helt enkelt inte blivit av. Efter 22 öl på 4 timmar var mina smaklökar utmattade, tur att det inte var fulla glas. Vi startade vår provning hos Sigtuna utan någon uppvärmning gick vi raka vägen på Back in Black, härligt mörkt och starkt, men den bleknade snabb då vi drack deras monsterstout Ace of Spades direkt efter. Båda ölen var mycket bra, men spader ässet sparkade högst. Lakrits, rostat och värmande alkoholsötma, fantastiskt gott! När den väl släpps på Systemet blir det till att hänga på låset för att få ett par flaskor. Även Närkes Stormaktsporter bleknade i skuggan av ässet. Har hört mycket om denna porter, att den ska vara fantastisk, men jag blev lite besviken.

Ett av mässans mest intressanta öl var nog Oppigårds Hoppy Saaz. En ljus ale rejält humlad med Saaz. Doften och smaken var så "fel" att det blev rätt. Jag tyckte att ölet smakade hummer och skaldjur. Det var verkligen en upplevelse, speciellt när man jämförde den med Hoppy Chinook, som är samma öl fast med annan humle.

Innan jag åkte till mässan hade jag gjort en lista på de öl jag tänkte pröva, själklart blev den listan kvar hemma. Ett av de listade ölen var Dogfish Heads 60 min IPA. Jag har läst mycket om detta öl, eftersom det är humlat endast med Warrior och man har använt sig av "continuous hopping". Pigghajen uppfyllde mina förväntningar men inte mer än så, en riktigt bra amerikansk IPA. Synd att den inte finns på systemet, för jag skulle kunna tänka mig att ha den som stapelvara hemma i skafferiet.

Som avslutning på denna resumé av mässan är det värt att nämna Sink the Bismarck! Brewdogarna hade med sig en flaska av STB, jag kunde inte bara gå förbi utan att ta chansen. 100 kr/cl är galet dyrt, men nörd som man är måste jag få veta hur den smakade. Doften var tung och spritig (inte så kostigt med tanke på ABV på 42 %), gillade den kraftigt. Men när jag smakade så sjönk den som ett gammalt slagskepp. Spritigt, fylligt och lite läkerol, men det blir inte spännande, STB är för mycket. Tactical Nuclear Pinguin slår Bismarck med hästlängder, där finns en smak som kan bäras upp av alkoholen. Vad jag hörde på mässan var att James på Brew Dog inte heller är särskilt förtjust i deras starka brygder, de är mer ett måste och en image. Gråter inga tårar för att jag missade Susan i onsdags. Jag kan leva utan End of Story.

Mässan var kul, men det var utmattande. En kakofoni och snuttifiering av smaker, intryck och människor. Nästa gång ska jag hänga på låset så att jag hinner prata med bryggarna också.

 


Kommentarer
Postat av: Stefan - Beer Drivel

Attans jag måste missat dig på festivalen. Men det kommer fler tillfällen.



Hehe känns som att du mördade dina smaklökar med den där öppningen. Prova att ta Kaggen för Ace of Spades nästa gång. Själv tycker jag det är klasskillnad. Satte 4,9/5 på Kaggen och 3,6/5 på Ace of Spades. Tror dock att den sista behöver mogna då den kändes för ung. Det samma gäller egentligen också för Kaggen som brukar vara som bäst efter 2-3 år. Hittills har 2006:an varit bäst tycker jag.

2010-10-04 @ 12:48:08
URL: http://www.beerdrivel.se
Postat av: grungejesus

Visst är det så, blev bara lite naiv och ivrig av att testa Ace of Spades, dumt att starta med Imperial Stouts och Porter men man är inte alltid så klok :P Hoppade över Närkes Bäver, vilket jag tror var ett klokt beslut.



Fick i alla fall många intressanta ideer till mitt eget bryggande.

2010-10-04 @ 14:24:30
Postat av: Stefan - Beer Drivel

Ja Bävern satt i länge, men det var kul att prova den. Håge tog fram en flaska med enbart bävergäll, det hade verkligen en speciell doft. Men jag hade aldrig gjort en sån öl själv.



Jasså, vad blir det för kul brygder? Själv ska jag brygga en amerikansk Barley Wine på söndag sen blir det uppehåll tills nästa år. Då ska det bryggas inför SM. Tänkte bl.a. ställa upp med Death By Hops (DIPA) och Spanked Virgin Wheat (humlad hefe-weizen).



Kommer du på SM förresten?

2010-10-06 @ 15:50:40
URL: http://www.beerdrivel.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0