Allt är inte öl som bubblar!

I väntan på att bryggeriet ska återvända till stan passade jag på att göra årets glögg. En kär gammal tradition som sträcker sig längre tillbaka i tiden än ölbryggandet. Grundreceptet består av svagdricka, blåbärssoppa, socker, glöggkryddor och brödjäst. Detta recept har ändrats mellan åren, med varierat resultat. Årets glögg är jäser just nu med Champanjejäst och jag tänker tillsätta socker vid flera tillfällen för att jästen verkligen ska orka jäsa ut så mycket den kan. Förutom klassika glöggkryddor som nejlikor, russin, bittermandel, kanel och kardemumma har jag även tillsatt äppelbitar och rostade ekspån. Nu bubblar det härligt i bryggeriet igen och jag hoppas på att årets glögg blir stark och kryddig! I väntan på advent får jag fila på nya ölrecept...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0