Våren är här...

...i alla fall i glaset. Har just druckig Oppigårds Spring Ale och den var klart bättre i år än i fjol. Kraftig humledoft av Chinook humle, nästan på gränsen till kvalmig med en antydan av kattpiss. Smakar inte alls så beskt som man skulle kunna tro av den kraftiga doften. Överlag är det en god öl som man kan dricka ett antal av innan man tröttnar på smaken.

Min Belgian Black IPA har jäst ordentligt i dagarna tre och den fortsätter i ett rasande tempo. Jag har provsmakat den varje dag och det är intressat att följa varje steg i utvecklingen. Från en god stamvört som skulle funka som en dryck i sig, till en allt mer framträdande humlearom och beska. Det är fortfarande för mycket restsötma i ölet, men i morgon (eller senast på lördag) är det dags att tappa över till sekundär och torrhumla utav bara h...

Den senaste tiden har jag grottat ner mig ordentligt i öllitteratur och jag måste säga att den har varit av varierande kvalitet. Gareth Ollivers "Brewmasters table" är helt ok, går igenom de flesta öltyper grundligt och tipsar om bra mat alternativ till dessa. Tyvärr är det ett väldigt stort fokus på kötträtter och han framhäver sina egna öl (Brooklyn Brewery) lite väl mycket. Men i överlag helt ok. Jam-Erik Svenssons "Ölkunskap" var rent utav jätte dålig och tråkig att läsa. Boken är från 1995 och det står att den är reviderad, men den är på tok för gammal för att vara intressant. Han är allt för ytlig och kommer egentligen ingenstans med sitt skrivande. Jag kan inte annat än varna för denna bok!!!

Kommentarer
Postat av: Charlotte Petersson

Vad rolig dina inlägg verkar. kommer verkligen att läsa dina inlägg igen! :p Ha en bra dag :p

2011-02-22 @ 01:06:36
URL: http://jade.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0