Stora hembryggardagen

I dag är det den stora hembryggardagen och med den ett år sedan jag började skriva denna blogg. Dagen till ära tänkte jag brygga årets påsköl. Det var tänkt att det skulle bli en mörk lager, men då temperaturen i källaren är osäker och i garaget är det för kallt bestämde jag mig för att ta till min gamla käpphäst "Scottish Ale" som jäst. Som jag gjort tidigare gjorde jag en läng mäskning på 8 timmar i 67 grader och sedan en dokontion och höjde till 72 grader i 20 minuter för att förhoppningsvis få lite mer ojäsbara sockerarter och med det härlig kolasmak. Som humle har jag satsat på Nugget som bittergiva, favoriter Challenger som smak och lite otippat massor av Saaz som arom. Kan bli en intressat kombo, eller så blir det Kalle Anka av hela skiten.

Fort men fel mannen dök upp även denna gång och jag glömde stänga av lakningen i tid. som kompensation för detta blev det ett ett och en halvtimmes kok, men det kommer nog inte göra ölet sämmre.

Kvällen till ära dricker jag en Fullers ESB, en mycket god öl som jag glömt bort att den fanns. Härligt brittisk humle med rostade smaker och lite smörkoladoft. Utöver detta är den väldigt lättdrucken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0