Körsbär och Saison

Ja då var körsbären på plats! Jag använde 300 g bär till ca 3 liter öl. Ölet i fråga är den gamla surmulen som har hängt med ett tag nu. När jag tillsatte klrsbären hade den SG 1012 och smakade inte allt för gott...men lambic smakar inte alltid gott. Ölet påminnde väldigt mycket om ett öl jag fick i mig från Cantilon-kranen på Akkurat. Vad det hette kom jag inte ihåg, men jag kom ihåg hur risig jag blev dagen efter. Inte de bästa förutsättningarna kanske? Man får hoppas att bären gör sitt där till. För att spexa till det lite ytterligare tillsatte jag lite av bottensatsen från saisonen, innehållandes både champanje- och belgisk jäst. Fråga inte varför, men jag tyckte att det verkade som en bra idé för att kicka igång jäsningen igen.

Saisonen har äntligen hamnat på flaska efter en månads sekundärjäsning. Dessvärre är det nog för mycket socker kontra malt i ölet. Nog för att kroppen ska vara lätt, men det blev lite väl tunnt och karaktärslöst. Utjäsningen har däremot gått väldigt bra, det slutade på 1006, vilket är lägre än jag räknat med. En viss syra hade dock smugit sig ner i brygden, detta hade jag inte räknat med. Ett par veckor på flaska kankse gör underverk, vem vet?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0