Fenoler

Efter en natts felsökning i all tillgänglig litteratur kom jag fram till att min hussmak kan ber på fenoler. Enligt böckerna ska detta just leda till plas-,plåster- och medecinsmak. Tycker att det stämmer in bra i mitt fall. Orsaken till detta kan vara dåligt diskade/repiga kärl. Jag får ta på mig den kritiken, för jag måste erkänna att jag slarvar med disken i bland och bara kör rekordrens i jäskärlet. Det måste bli bättring på den fronten. Tror även att jag ska skaffa några nya jäskärl, eftersom de gamla luktar ganksa kraftigt av dessa (troliga) fenoler. Ett tips jag fick var att sjölja kärlen med kokande vatten innan man häller i vörten, för att ta död på de sista bakterierna.
Tänk, det var mycket lättade att brygga när man inget visste, man bara körde på och det blev gott. Men som alltid, desto mer man läser, desto mer inser man vad man inte kan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0