Hussmak

Nu är även födelsedagsölet tappat på kagge. Men jag blir konfunderad över en bismak som lyckar tränga sig in många av mina öl. Både BBIPA och detta öl har fått en liten plastig smak, samma smak som jag klagat på tidigare, då jag jäst med s-04 och whitbread, då trodde jag att det berodde på jästen, men nu har jag använt mig av Belgian Strong Ale. Jag börjar misstänka att det kan ha med mäskkärlet att göra. Jag använder mig av militärens isoleringskärl, borde inte vara något problem eftersom de är livsmedelsgodkända. Jag får försöka mäska i gryta nästa gång och se om problemet kvarstår. Eller kan det vara jäshinken som är sliten och trött, med för många repor.
Det verkar bara vara jag som känner denna smak, eftersom vänner som smakar på mina öl inte brukar klaga. Felsökningen frotsätter...

Kommentarer
Postat av: Albert

Jag har samma problem tror jag. Min DIPA som jag bryggde i februari blev plastig och estrig. Jag har nu köpt ny jäshink, min gamla var repig och sliten, 10-15 batcher gammal.

2011-03-30 @ 12:42:06
Postat av: Robin

Har det hjälpt med en ny jäshink?

2011-03-30 @ 22:41:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0