Varför brygga öl?

I bland undrar jag varför jag håller på med att brygga öl? Inte är det för att det blir biligare, för som vilken hobby som hest så vill man hela tiden utveckla och förbättra och sånt kostar pengar. Nä, den aspekten fungerar inte. Inte är det tidfördriv heller, för att få tiden att gå har aldrig varit något problem för mig. Det måste helt enkelt handa om att man vill göra något man inte kan köpa och känna sig stolt över att man har lyckats göra det själv. Ja, som den lilla narcissist jag är.
Tanken kom upp idag när jag bryggde en jätte batch till den kommande födlsedagen. Från början hade jag tänkt att göra en snäll Skottsk bitter med härliga kola toner och mild humlekaraktär. Men nånstans på vägen blev det inte så. Jag ställde mig frågan, varför ska jag brygga ett öl som ska vara så snällt att det passar alla? Jag är ju jätte trött på brittiska puböl och skottska smörkolabomber efter två dagar i Glasgow. Nä jag vill göra nått som sticker ut och nått som inte alla gillar. Huvudsaken måste vara att jag själv gillar det och sen om någon annan göra det blir den en bonus. Så istället för en snäll bitter med endast ljusa maltsorter så blev den en riktig lagerrensning (dagens tråkiga ordvits). Jag hittade massor av maltpåsar med små rester i, vilket ledde till att det slank i både amber-, crystal-, aromatic- och biscitmalt. När jag kom till humlen höll jag vid samma filosofi och tömde påse efter påse ner i vörten. En riktig pyttipanna öl! Inte blev det någon skotskjäst heller, jag passade på att skicka i bottensatsen från BBIPA (som jag tappade på flaska undertiden). Så när väl ölet var bryggde blev den en pale ale med brittisk, nyzeeländs och amerikansk humle tillsammans med belgisk jäst. Beräknad alkoholstyrka är runt 4.5% och beskan ca 35 IBU. Vi får se vilka infall jag får under jäsningens gång.
Ivärsta fall får jag sitta med 20 liter öl för mig själv på födelsedagen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0