Oceanprovning

Förra veckan var jag på en snabb visit till Göteborg. Aven händelse råkade jag hamna på ett centralt beläget Systembolag som sålde 5 av Oceanbryggeriets öl. Jag kunde bara inte låta detta tillfälle passera. Rätt som det var stod jag i kassan kockan halv elva på förmiddagen med 4 flaskor malt dryck (av någon anledning kom inte 12 plato lager med i korgen).

Väl hemma var det dags att prova de olika göteborgarna. Först ur blev Ebbot Ale. Namnet tycker jag för tankarna till Belgien och klostermunkarna, men det visade sig vara helt fel. En maltig och lätt humlad brittisk ale var det man fick. Väldigt god, maltig, fyllig och nötig med en jordig humle karaktär.

Näst ut blev Göteborgs Porten. Detta var en välgjord "standard porter" av brittiskt snitt. Kan inte klandra ner på något och samtidigt inte hylla den till skyarna. Den kommer förbli i skuggan av Fullers London Porter.

Efter att ha vilat smaklökarna i cirka ett dygn gick jag på Glen no 5. om Ebbot var malt, är Glen humle! Mycket humle! Det luktar sommar, blommigt och citrus, men det finns en till doft som bryter av. Kunde inte komma på vad det var det luktade. Min fru tyckte att det luktade som hos en gammal pensionär (vet inte hur jag ska tolka det, är det bra eller dåligt). Med denna komplexa doft förväntar man sig en lika komplex smak, men inte. Ölet föll platt när det kom in i munnen. det kändes genast trist. All humle i doften matchades inte upp av någon beska. Hade förväntat mig mycket mer av den varan. Lite besviken.

Sist ut var IPAn. Härligt att de har gjort en IPA med brittiskt stuk, i stället för en amerikansk fruktsallad. Beskan var markant men mjuk och det doftade blommigt och smakade härligt. Mycket bättre på flaska än på fat tycker jag.

Summa sumarum Ebbot och IPA är två mycket bra öl!

Kommentarer
Postat av: Beer-naise

Om du inte vet så kommer namnet "Ebbot Ale" från Soundtrack of our Lives sångare som heter Ebbot. :)

http://web.tsool.net/

2011-11-10 @ 22:02:45
URL: http://beer-naise.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0