Påsk

Det blev ingen egen påsköl i år. Någon stans på vägen glömdes den bort. Men säg vad gör det? Det finns andra som gör påsköl, så helt strandsatt kan jag inte säga att jag har varit. Som jag skrev förra året är påskölet ett konstigt öl, som inte har någon bestämd smakprofil. För vad passar till dragéägg och skummharar???
Tråkigt nor är danskarna underrepresenterade även i år, hade planerat en resa till Köpenhamn men den blev inte av. Där av ingen egen direkt inport av dansk påskebryggd.

Här hemma i Svedala har Sigtuna gjort dubbel storslam enligt mig. Sigtuna är helt klart ett av mina favorit bryggerier, men de har varit lite av en besvikelse den senaste tiden. Nu har det vänt, för deras Easter IPA var fantastisk. Trodde jag hade förduckit mig och tröttnat på IPA, men så kommer detta lyckopiller. Humigt så det står till och ett högt IBU, men utan att vara för beskt eller för mycket. Wow, inte undra på att den har gått som smör i solken på Systembolaget. Den andra halvan av dubblen är deras Påsk Ale i engelsk stil. Trevligt att de har gett sig på en brittisk bitter med en modest ABV på 4.5%. Härliga kola toner, maltighet och humle. Jag önska att de skippade påskstämpeln och lanserade dessa öl året runt! Sigtuna har tagit båda sidor av atlanen och krashat in på det svenska påskbordet.

Tråkigt nog har Oppigårds och Nils Oscar kört på gamla meriter och spottat ur sig riktigt intetsägande öl som man faktiskt kan klara sig uten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0