Lättöl = lätt brygg

Kom hem från jobbet lite tidigare och insåg att jag faktiskt hade tid att brygga denna kväll. Glatt traskade jag ner i källaren och tog fram allt som behövdes och belamrade lika så köket. (Som tur var jag ensam hemma!). På agendan stod det att brygga lättöl. Har länge funderat över hur man kan få det bra. I mäsken hade jag lika delar pilsner- och munchermalt men även karamellmalt och Aromaticmalt, för att ge lite mer kropp. Jag mäskade vid 72 grader i 80 minuter för att få mer icke förjäsbara sockerarter. Lakningen gick av bara farten. Kanske blev vörten lite i grumligaste laget, men det är svårt att få maltbädden att ligga stilla när man inte har så mycket malt.

För att få ett rummlande kok i den nya 30 literskitteln var jag tvungen att ha locket halvt på. Trots detta kokade det bort mer vätska än jag räknade med. Humlen denna gång blev Northen Brewer, East Kent Golding och hemodlad Fuggles. (Ett litet infall jag fick.) Allt gick som på rälls och inget strulade. Utbytet blev visserligen i lägsta laget, men inte midre än jag (pesimist) kalkylerat med.

Nu är American Ale jasten på plats. Till helgen ska jag provsmaka och se om det är värt att fortsätta projektet. Hoppas att det går vägen, ha verkligen saknat gott lättöl. (Det är så långt till Klövsjö...där kan dom!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0