Geléöl

Jag har jäst mitt senaste lättöl i nästan 2 veckor nu. Skippade sekundären denna gång. Men något märkligt har hänt. Redan från början såg jag att jästen flockades kraftigt och bildade stora sjok. På det sättet har jag aldrig sett US-05 uppträda förut. Jag tänkte att det blir nog bättre och jästen lägger sig nog snart. Men den la sig aldrig. För att få den att falla ut, ställde jag ölet ute idag. Efter några timmar hade den mesta jästen sjunkit. Döm om min förvåning när jag öppnar på locket och ser att hela ölet är fullt av stora geléklumpar. Det gick knappt att tappaut det på frund utav dessa klumpar. Undrar verkligen vad dessa blobbar kan vara och varför de är där. Just nu har jag tappat om ölet till ett annat kärl, utan allt för mycket blobbar, i förhoppning om att ölet ska klarna till sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0