Storkok i stugan

Mars är sedan gammalt en av de klassiska bryggmånaderna. Under vinterns sista månad skulle all sommarens öl bryggas. Sedan blev vädret för varmt, samt att det var dags att arbeta på fälten i stället för att brygga öl. Jag inledde de två första dagarna på denna månad med att brygga en stor sats öl. Dock inte till sommaren, men väl till den kommande födelsedagen.

Jag delade upp bryggningen på två tillfällen. På kvällen den första dagen mäskade och lakade jag och på morgonen den andra dagen kokades vörten. Det var tur att jag delade upp arbetet för det tog lite längre tid än det brukar. Jag har inte bryggt 20 liter i den nya kastrullen förut men det gick bra till slut, trots lite tid att få vörten i kok. Denna gång provade jag med att linda in kastrullen i liggunderlag för att minksa värmeutstrålningen. Det gav en viss effekt, men liggunderlaget måste fästas bättre till nästa gång så att det ligger helt tätt mot kastrullens väggar.

En sak jag hade glömt bort när man kokar stora mängder vört, är att det går åt en större mängd humle. När man anväder kottar absorberar de en hel del vätska. Alltså blir svinnet under koket större än vid mindre volymer.

Jästen är dennan gång Wyeast London Ale III och jag har inte köpt den i den butik jag bespottat i tidigare inlägg. Det var till skillnad från tidigare gåner en febril aktivitet i detta smack pack. Inom någon timme jäste vörten förfullt.

Ölet blir förhoppningsvis en lite mörkare välhumlad engelsk bitter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0